اخبارمعماران مشهور

شیگرو بان معمار مشهور ژاپنی

شیگرو بان در کنفرانس جایزه طراحی سئول 2023 با راهکار خلاقانه خود یکی از چهره های برتر مراسم بود/ او توسط مجله تایم، در بخش مخترعین قرن ۲۱ در زمینه معماری و طراحی به جهانیان معرفی شد.

منبع معرفی معمار سایت  https://masahat.ir

شیگرو بان در تاریخ ۵ آگوست ۱۹۵۷ متولد شد. او یک معمار ژاپنی شناخته شده برای کارهای نوآورانه در زمینه ساخت خانه با کاغذ و لوله های مقوایی بازیافت شده با سرعت نصب بالا و کارآمد برای قربانیان و حادثه دیدگان است. تصویر او توسط مجله تایمز به عنوان یکی از نوآوران قرن بیست و یکم در زمینه طراحی و معماری چاپ شد.
در سال ۲۰۱۴ شیگرو بان به عنوان سی و هفتمین دریافت کننده جایزه پریتزکر (جایزه معتبر در معماری مدرن) نام گذاری شد. داوران پریتزکر، شیگرو بان را به خاطر استفاده خلاقانه از مواد و تلاش های بشر دوستانه در سراسر جهان او را “یک معلم متعهد که نه تنها یک الگو برای جوانان است بلکه یک الهام بخش نیز می‌باشد” خواندند.

شیگرو بان (Shigeru Ban)
شیگرو بان (Shigeru Ban)

زندگی و تحصیلات

شیگرو بان در توکیوی ژاپن متولد شد. او در دانشگاه توکیو در رشته هنر و سپس در مؤسسه آموزش معماری کالیفرنیای جنوبی به کسب علم پرداخت. بعدها او خواست که به آموزشگاه معماری Cooper Union برود جایی که تحت نظر John Hejduk در سال ۱۹۸۴ به تحصیل خود ادامه داد. به واسطه Hejduk (کسی که عضو گروه پنج نیویورک بود)، نه تنها عناصر بنیادین معماری را یاد گرفت بلکه به فنون شاعری در زمینه معماری یا سرودن “شعر سه بعدی” علاقه مند شد. تجربیات عملی Hejduk از گروه پنج نیویورک، تأثیر ماندگاری روی بان گذاشت و کارهای او نشان دهنده ادامه اکتشافات عناصر هندسی بود. اکتشافات رسمی شیگرو بان با مواد اولیه ساخت و ساز کمک نمود تا به راه حل های منحصر به فرد ساختاری او منجر شود.

روش طراحی

یکی از مهمترین موضوعات برای شیگرو بان، “ساختار نامرئی” است. او عناصر ساختاری خود را به طور خیلی روشن بیان نمی کند بلکه بیش‌تر به انتخاب آن ها برای ترکیب در طراحی می پردازد. بان به مواد و تکنولوژی های جدید علاقه چندانی نشان نمی دهد بلکه بیش‌تر به حالت کلی از تصویر ساختمان هایش می پردازد. او مواد را تعمداً برای پیشبرد این حالت انتخاب می کند. شیگرو بان دارای چندین آموزشگاه معماری است. در اوایل او یک معمار ژاپنی بود و از روش ها و تم های متعدد در معماری سنتی ژاپنی استفاده می کرد (مانند شوجی) و ایده “طبقات جهانی” که متصل شدن تمام اتاق های خانه به هم بود را ارائه داد. ساختمان های او یک طبقه و بدون تغییر در ارتفاع هستند. او تحت نظر Hejduk، تصمیم به انجام کارهای متفاوت گرفت. عقاید منطقی Hejduk در زمینه معماری، دوباره راه مدرنیسم غربی را دنبال می کرد و یک درک غنی تر از دید تقلیل دهنده آن به عنوان یک نسخه منطقی از فضای سنتی و در عین حال مدرن، از یک فضای ژاپنی را ارائه می داد. شیگرو بان با آموزش و تأثیرپذیری از غرب، یکی از معماران پیشروی ژاپنی است که طرح هایش ترکیبی از اشکال ساختمان های غربی و شرقی است. شاید بیش‌ترین تأثیرپذیری او در زمینه ساختار و سیستم های معماری از Hejduk بود. بیش‌ترین شهرت شیگرو بان به خاطر کارهای نوآورانه اش با لوله های کاغذ و مقوا برای ساختمان سازی است. او اولین معمار در ژاپن بود که نخستین ساختمان کاغذی را ساخت و به طور ویژه با توجه به دستورالعمل های ساخت و ساز ژاپن به تصویب رسید. شیگرو بان به خاطر استفاده از کاغذ چون که کم هزینه، قابل بازیافت، با تکنولوژی پایین و قابل تعویض است؛ نظر همه را به خود جلب کرد. آخرین جنبه کارهای بان کمک های بشردوستانه و توجهش به محیط زیست است. کار بان با کاغذ و دیگر مواد به شدت سازگار با محیط است زیرا تولید زباله در آن بسیار کم است. یک نتیجه از کارهای شیگرو بان سرپناه برای پناهندگان DIY است (در ژاپن پس از زلزله Kobe، در ترکیه، روآندا و سراسر جهان استفاده شده است) که بسیار محبوب، مؤثر و کم هزینه برای تسکین دادن به کسانی است که دچار فاجعه شده اند.
شیگرو بان ساختمان نمایشگاه ژاپن در سال ۲۰۰۰ را با همکاری Frei Otto و مهندس سازه Buro Happold، در هانوفر آلمان ایجاد کرد. ساختار آن 72 متری بود که با لوله های کاغذ ساخته شده بود اما با توجه به قوانین سختگیرانه ساختمان سازی در آلمان کهمی بایست سقف آن با یک زیرساخت تقویت شود پس از اتمام نمایشگاه ساختمان بازیافت و به خمیر کاغذ تبدیل شد.
شیگرو بان به خوبی در دسته “معماران زیستی” قرار گرفته است اما او می تواند هم‌چنین ادعای خود را برای نوآور شدن یک آزمایشگر ژاپنی و هم‌چنین یک عقل گرا مستحکم کند. Natias Neutert متفکر، شاعر و منتقد آلمانی در مقاله خود شیگرو بان را “یک انقلابی مهربان … که معماری را به سمت شفافیت و صراحت هدایت می‌کند” دانست. خود بان می گوید: “من ضایعات (مصرف بیهوده) را دوست ندارم”، وی فلسفه و عمل خود را به طور مختصر با هم جمع میبندد و این گونه است که او به عنوان “معمار کاغذی” شهرت یافته است.

منبع خبر خانه کاغذی سایت عصر ایران https://www.asriran.com
در شهریور زلزله ویرانگر مراکش خرابی های سنگینی به بار آورد. اینجا بود که شیگرو بان معمار مشهور ژاپنی نتیجه تلاش های خود در رابطه با طراحی خانه های چوبی کاغذی برای قربانیان زلزله به نمایش گذاشت.

این پروژه که با الهام از نمونه اولیه زلزله ترکیه-سوریه 2023 ساخته شده است، عمدتا از جعبه های مختلف تهیه شده و از جنس کاغذ و چوب است. این طرح با فرآیند مونتاژ سریع و آسان خود، می ‌تواند پناهگاه موقتی مطلوبی را در مناطق مستعد بلایای طبیعی از جمله ژاپن و کره فراهم کند.

شیگرو بان در کنفرانس جایزه طراحی سئول 2023 با راهکار خلاقانه خود یکی از چهره های برتر مراسم بود.

او را بیشتر برای آثارش در معماری با مواد سبک و کم‌ارزش می‌شناسند. شیگرو بان معماری ژاپنی است که برای کارهای خلاقانه اش با کاغذ، خصوصاً لوله‌های مقوایی بازیافت شده معروف گشت که از آنها برای ساختن سریع و مناسب خانه برای قربانیان حوادث و بیماری‌ها استفاده کرد. او توسط مجله تایم، در بخش مخترعین قرن ۲۱ در زمینه معماری و طراحی به جهانیان معرفی شد.

پایه خانه های مورد نظر با استفاده از جعبه های پلاستیکی(مانند جعبه نوشیدنی) پر از کیسه های شن ساخته شده است. این در حالی است که پنل های چوبی محکم دیوارهای میان ستون های لوله کاغذی را در فواصل 1.2 متری پوشش می دهند. این طراحی به طور قابل توجهی روند ساخت و ساز را تسریع می کند و امکان مونتاژ سریع را فراهم می آورد.

سقف نیز از قاب های لوله کاغذی و تخته سه لایه ساخته شده است. ایمنی طی روند ساخت و ساز اولویت اصلی پروژه به شمار می رود.

شیگرو بان نمونه های مختلفی از طراحی خلاقانه خود را برای کمک به زلزله زدگان در شمال غربی ترکیه، مراکش، ژاپن و کره معرفی کرده است.

در حالی که طراحی هسته اولیه ثابت باقی می ماند، هر نسخه مجهز به تغییرات جزئی متناسب با منطقه جغرافیایی مورد استفاده خود است. به عنوان مثال، پناهگاه های کاغذی در کره دارای تخته های لانه زنبوری کاغذی هستند که با  ” هانجی ” نوعی کاغذ سنتی کره ای ساخته شده اند.

گفتنی است؛ هانجی از قسمت داخلی پوست درخت توت کاغذی ساخته می شود. این درخت بومی کره و در کوهپایه های صخره ای آن به خوبی رشد می کند.

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا