معماران مشهورمعماری فضای مسکونی

زندگی در خانه فرانک لوید رایت

7 صاحب خانه تجربه صادقانه خود را به اشتراک می گذارند

این معمار نمادین صدها ملک مسکونی را در حرفه خود طراحی کرد – AD با هفت صاحب خانه در مورد روش هایی صحبت کرد که کار رایت بر زندگی آنها تأثیر می گذارد.

نوشته کاترین مک لافلین26 آوریل 2023

وقتی برای اولین بار در سال 2018 به نیویورک نقل مکان کردم، پدرم من را مستقیماً از ایندیانا به بروکلین برد و فقط یک توقف در این بین انجام داد: Fallingwater در پنسیلوانیا. مسلماً نمادین ترین طرح مسکونی فرانک لوید رایت، من بیشتر زمان تور را با تحسین اتاق های کنسولی، گوش دادن به صدای آبشار زیر، و فکر کردن به زندگی در خانه ای که توسط معمار آمریکایی طراحی شده بود، گذراندم. اگرچه تجربه من محدود به یک تور 1.5 ساعته بود، حتی در آن مدت کوتاه، احساس کردم چیزی تغییر کرده است. من فقط می‌توانستم تصور کنم که وقتی کار او بخشی از زندگی روزمره انسان شود، چه چیزی الهام‌بخش خواهد بود.

برای برخی افراد، این واقعیت آنهاست. هر روز صبح و شب، کار رایت به آنها پناه می‌دهد و به آنها آرامش می‌دهد – و تأثیرات عمیقی بر نحوه نگاه آنها به جهان دارد. در زیر، AD با هفت صاحب خانه در مورد زندگی در خانه فرانک لوید رایت و چگونگی شکل دادن این تجربه به آنها صحبت می کند.

فردریک هاوس (بارینگتون، ایلینوی) 

در واقع زندگی در یک اثر هنری بر نحوه دیدن و احساس جزئیات در سطح روزانه تأثیر می گذارد.» – دیو مک آردل 

مک آردلز دو سال طول کشید تا خانه فردریک را بازسازی کنند. عکس: جیمز کالفیلد

زمانی که دیو مک آردل و همسرش جویس برای اولین بار در دبیرستان همدیگر را ملاقات کردند، قرار ملاقات آنها اغلب شامل گشت و گذار در خانه های فرانک لوید رایت در سراسر اوک پارک و جنگل رودخانه بود. بعداً، هنگامی که آنها در نهایت ازدواج کردند و به دنبال خانه ای برای تشکیل خانواده بودند، متوجه شدند که خانه فرانک هندرسون متعلق به رایت در سال 1901 در المهرست، ایلینوی برای فروش است. اگرچه به کار زیادی نیاز داشت، اما در حد بودجه این زوج بود. دیو می‌گوید: «در طول بازسازی، ما متوجه شدیم که نیاز واقعی به روشی رسمی وجود دارد که صاحبان خانه‌های فرانک لوید رایت بتوانند تجربیات و منابع خود را برای نگهداری و بازسازی خانه‌هایشان به اشتراک بگذارند. ما همراه با دیگر صاحبان خانه رایت، سازمان حفاظت از ساختمان فرانک لوید رایت را تأسیس کردیم.

این زوج خانه هندرسون را پس از پنج سال فروختند و حدود 20 سال بعد را در خانه ای سفارشی که توسط E. Fay Jones (یک شاگرد قبلی رایت) در ایلینویز طراحی شده بود گذراندند، قبل از اینکه در نهایت به فلوریدا نقل مکان کنند. سپس، «یکی از همکاران املاک و مستغلات ما در ایلینویز در مورد خانه ای رایت برای فروش در Barrington Hills، خانه فردریک با ما تماس گرفت. دیو می‌گوید همکار ما شایعاتی درباره برنامه‌هایی برای نابودی آن شنیده بود. این زوج با احساس فرصت دیگری برای رایت، در سال 2016 خانه را خریدند و دو سال را صرف بازسازی خانه ویران کردند.

نمای بیرونی خانه فردریک. عکس: جیمز کالفیلد

دیو می‌گوید: «من و جویس به‌عنوان دوستداران معماری، همیشه وقتی از یک خانه معماری بزرگ بازدید می‌کنیم، هیجان خاصی داریم. با این حال، زندگی واقعی در یک اثر هنری بر نحوه دیدن و احساس جزئیات در سطح روزانه تأثیر می گذارد.» این زوج می‌گویند که مدام متوجه نحوه بازی رایت با نور می‌شوند و این باعث می‌شود حتی زمانی که در خانه نیستند به عنصر عمیق‌تر نگاه کنند. دیو می افزاید: «از آنجایی که هر عنصر خانه رایت با سایر عناصر ساختمانی و محیط اطرافش ادغام شده است، ما متوجه الگوها و ریتم های دیگری در زندگی می شویم و از زمانی که همه چیز «ناهمگام» می شود، آگاه تر هستیم. با این حال، این زوج می گویند که – جدای از زندگی در محاصره زیبایی – از جامعه ای که با دوستداران رایت ملاقات کرده اند، قدردانی می کنند. «به‌ویژه زمانی که [ما با] معدود مالکان اصلی باقی‌مانده که با رایت ملاقات کردند و با او کار کردند، ملاقات می‌کنیم. داستان های این نابغه خلاق بسیار جذاب است.»

 

خانه فرانک جی بیکر (ویلمت، ایلینوی) 

“نفس شما را می گیرد.” – امی بائر

داخل خانه فرانک جی بیکر. عکس: امی بائر

 

هنگامی که اریک بائر برای اولین بار از خانه فرانک جی بیکر در ویلمت، ایلینویز بازدید کرد، می دانست که این خانه جایی است که بتواند بقیه عمر خود را سپری کند. او به AD می‌گوید: «به اتاق نشیمن رفتم و گفتم «امی، می‌توانم خودم را در حال مرگ اینجا ببینم». این خانه به سبک پریری که در سال 1909 ساخته شد، یکی از آخرین خانه های دو طبقه باقی مانده رایت را با پلان T شکل نشان می دهد، طرحی که او در آغاز قرن بیستم در حال آزمایش آن بود. اریک و همسرش، امی، به دنبال یک خانه خانوادگی جدید برای آنها و دو دخترشان بودند و زمانی که خانه رایت وارد بازار شد، این جفت بلافاصله دستگیر شدند. اگرچه آنها می‌دانستند که این کار به کار نیاز دارد – که 18 ماه طول کشید – اکنون خانواده دو سال است که به راحتی در خانه زندگی می‌کنند.

برای آنها، حضور در خانه نگاه آنها را به معماری و طراحی تغییر داده است. امی می‌گوید: «تفکر زیادی [از رایت] در مورد منظر جایی که شما در آن اتاق هستید وجود دارد، و من قبلاً هرگز از آن قدردانی نکرده‌ام. تفاوت‌های ظریف خانه که تنها پس از دانستن آن در چنین سطح صمیمی آشکار می‌شوند – مانند تغییرات ظریف در نماها به روش‌های ورود نور به اتاق – قدردانی آن‌ها را از دید معمار عمیق‌تر کرده است. امی می‌گوید: «رایت همچنین در مورد اینکه چگونه مردم به خانه سرازیر می‌شوند و شما را به طور طبیعی به جریان خانه راهنمایی می‌کنند بسیار متفکر بود. ما آن سبک فشرده سازی و رهاسازی عالی را داریم که او به خاطر آن شناخته شده است، و درست است که شما را در فضا راهنمایی می کند.» در خانه‌شان، سقف‌ها وقتی وارد سرسرا می‌شوند احساس می‌کنند پایین هستند، اما به سرعت به فضای بزرگ اتاق نشیمن تبدیل می‌شوند. او می افزاید: «و این نوع نفس شما را بند می آورد.

آشپزخانه خانه فرانک جی بیکر. عکس: اریک آلیکس راجرز، با حسن نیت از سازمان حفاظت از ساختمان فرانک لوید رایت

 

با این حال، این زوج می گویند که فشار خاصی نیز با داشتن طرح رایت وارد می شود. با هدف نهایی احترام به دیدگاه معمار، به راحتی می توان این سوال را مطرح کرد که آیا تصمیمات درستی گرفته می شود، به ویژه در مورد مرمت و بازسازی. امی می‌گوید: «از این که در ابتدا خانه را باز کنم خیلی عصبی بودم، زیرا می‌ترسیدم مردم نظر بدهند که ما کار اشتباهی انجام داده‌ایم. در نهایت، آنها بازخورد مثبتی از مهمانان و دوستان و خانواده دریافت کرده اند. اریک با توضیح اینکه عکس‌هایی روی دیوار و اسباب‌بازی‌هایی در اطراف خانه وجود دارد، می‌گوید: «ما گاهی اوقات خانه را برای تورها باز می‌کنیم، و مردم بسیار تعارف کرده‌اند، آنها دوست دارند از خانه رایت همانطور که در نظر گرفته شده است استفاده کنند. البته این فقط به جذابیت می افزاید. امی نتیجه می گیرد: “روح در خانه وجود دارد.”

 

ج.ا. سویتون هاوس (چری هیل، نیوجرسی)

 من به خاطر فرانک لوید رایت معمار شدم. -دن نیکولز

در اتاق غذاخوری ج.ا. خانه سویتون عکس: دن نیکولز

 

این که بگوییم سفر دن نیکولز به داشتن خانه فرانک لوید رایت در ستارگان نوشته شده است ممکن است افراطی باشد، اما مطمئناً یک داستان دایره ای کامل است. زمانی که او در مدرسه ابتدایی بود، خانواده‌اش برای خرید به سیرز سفر می‌کردند و از خانه‌ای بی‌نظیر در مسیر عبور می‌کردند که نیکولز همیشه آن را تحسین می‌کرد. او می‌گوید: «فکر می‌کردم این خانه جذاب‌ترین خانه است. با بزرگتر شدن و آموختن اطلاعات بیشتر در مورد رایت، فقط شیفته کار بینا شد. تا آنجا که نیکولز به لطف نفوذ رایت معمار شد و حتی از همسرش در Fallingwater خواستگاری کرد. با این حال، او می‌گوید: «این ایده که در خانه فرانک لوید رایت زندگی کنم، فقط فکر کردم که این فرصت به وجود نمی‌آید. “من واقعاً هرگز به طور جدی به آن فکر نکردم.”

نمای بیرونی J.A. خانه سویتون عکس: دن نیکولز

 

اما یک روز، آن شانس غیر منتظره از راه رسید. او و همسرش خانه‌ای را در پنسیلوانیا مرکزی طراحی و ساخته بودند، اما تصمیم گرفتند به فیلادلفیا نزدیک‌تر شوند تا نزدیک به خانواده‌ای پیر شوند. در این زمان بود که ج.ا. خانه سویتون وارد بازار شد. او می گوید: «این در شرایطی بود که ما می توانستیم آن را بپردازیم، زیرا به کار نیاز داشت. خانه یوسونیان با 1500 فوت مربع مساحت کوچک‌ترین طرح رایت در نیوجرسی است و او آن را برای خانواده‌ای ساخته است که بودجه زیادی نداشتند (چیزی که معمار اغلب با آن سازگار است). نیکولز می‌گوید: «این در مواد فروتن‌تری ثبت شده است، اما ویژگی‌های فضایی خانه فرانک لوید رایت را دارد. “و من هنوز غنای آن را احساس می کنم.”

 

اگرچه او می گوید که خانه اش بیش از هر خانه قدیمی دیگری به کار نیاز ندارد، طراحی رایت مراقبت خاصی را می طلبد. او می‌گوید: «شما وارد چنین خانه‌ای نمی‌شوید و به آخرین چیزهای یک مجله یا HGTV نگاه نمی‌کنید و می‌گویید، من می‌روم این کار را به این خانه انجام دهم و همه چیز را خاکستری رنگ کنم یا یک آشپزخانه خانه‌های کشاورزی را انجام دهم.» می گوید. “شما سعی می کنید با شخصیت خانه زندگی کنید و به آن احترام بگذارید و با آن کار کنید تا بر خلاف آن.”

 دوروتی جی تورکل هاوس (دیترویت، میشیگان)

 “باغ فقط شما را بیرون می کشد، مانند یک خلاء است.”

-دیل مورگان نمای بیرونی خانه Dorothy G. Turkel. عکس: جیمز هفنر دیل مورگان و شریک او، نورم سیلک، زمانی که 16 سال پیش خانه دوروتی جی تورکل را خریدند، آماده تغییر مدرنیستی بودند. مورگان می گوید: «ما در یک خانه بسیار سنتی مدیترانه ای زندگی می کردیم. “ما تصمیم گرفتیم که می خواهیم کاری مدرن و مدرن انجام دهیم.” به طور تصادفی، دو دهه قبل از تحویل سند، این زوج از خانه رایت بازدید کرده بودند و فکر می کردند که هرگز در ملکی مانند آن زندگی نمی کنند. او می‌گوید: «تام موناگان، [بنیان‌گذار پیتزای دومینو] صاحب خانه بود و یک شب برای بازدید از آن به آنجا آمدیم. ما تحت تأثیر قرار نگرفتیم زیرا در وضعیت [وخیم] بود، سقف چکه می کرد… همه چیز در خانه اشتباه بود و فکر می کردیم هرگز در خانه ای مانند آن زندگی نمی کنیم.» اما بیست سال بعد، هم زن و شوهر و هم خانه به ظاهر تغییر کرده بودند و بالاخره زمان درست شد. مورگان می‌گوید: «زندگی در آن فوق‌العاده است. با این حال، وفادار به دیدگاه رایت، گفتگوی مداوم خانه با طبیعت جذابیت واقعی دارد. مورگان می‌گوید: «باغ فقط شما را بیرون می‌کشد، مثل یک خلاء است. هنگامی که مهمانان می آیند، اغلب در خانه گشت می زنند و در هر اتاق قدم می زنند، سپس بلافاصله می خواهند روی تراس بنشینند. حتی وقتی داخل خانه هستید، بیرون همیشه صدا می زند. مورگان می‌گوید: «ما 500 پنجره در مقیاس کوچک داریم که تقریباً یک مربع 24 اینچی هستند و [آنها] چشم‌انداز و خط دید شما را تقریباً مانند یک میکروسکوپ کنترل می‌کنند،» و افزود که فرصت‌های بی‌پایانی برای تماشای حیوانات و پرندگان فراهم می‌کند. ، و گیاهان رشد می کنند و رشد می کنند. با این حال، این همچنین به این معنی است که حفظ باغ در شرایط تقریباً عالی تقریباً به اندازه حفظ شکل خوب خانه مهم است. از آنجایی که میکروسکوپ همه جا را می‌برد، اگر گیاه مرده یا تکه‌های کاغذی در حیاط می‌وزد، کاملاً از آن آگاه می‌شوید.»

اتاق موسیقی در خانه Dorothy G. Turkel. عکس: جیمز هفنر

یکی از بهترین لحظات این زوج در خانه اندکی پس از خرید آن اتفاق افتاد، زمانی که این زوج دوستان و خانواده را برای یک مهمانی دعوت کردند. «یکی از همسایه‌های ما وارد اتاق موسیقی شد و اشک روی گونه‌هایش جاری شد. مورگان به یاد می آورد که این زیباترین فضایی است که تا به حال دیده است. میهمان که خود را یک یهودی ملحد توصیف می‌کرد، به این زوج گفت که اتاق باعث می‌شود احساس کند باید خدایی وجود داشته باشد. مورگان می‌گوید: «بسیار جالب است، احساساتی که هنگام عبور افراد از فضاهای مختلف خانه برانگیخته می‌شوند.

خانه کرتیس و لیلیان مایر (کالامازو، میشیگان) 

“خانه به شما می گوید چگونه زندگی کنید.” – داگ لابرک

خانه کرتیس و لیلیان مایر اغلب به عنوان یک نیم سیکل یوسونین طبقه بندی می شود. عکس: اندرو پیلاژ

داگ لابرک 15 سال طول کشید تا خانه کورتیس و لیلیان مایر را بازسازی کند، یک خانه نیمه سیکل یوسونی در خارج از کالامازو. او می گوید: «من همیشه می خواستم در میشیگان بازنشسته شوم. من آن را در سال 2003 خریدم و در آن زمان مقرون به صرفه بود. او با معمار Taliesin، لارنس آر. برینک و معمار متخصص رایت، جان ایفلر، برای بازسازی ملک کار کرد. این به ثمر نشست، زیرا این خانه اخیراً جایزه Wright Spirit را دریافت کرد، که “از تلاش‌های افراد و سازمان‌های خارق‌العاده‌ای که میراث فرانک لوید رایت را با فداکاری خستگی‌ناپذیر و تلاش‌های مداوم خود حفظ کرده‌اند، قدردانی می‌کند.”

در آشپزخانه خانه مایر. عکس: اندرو پیلاژ

او توضیح می‌دهد: «من سعی می‌کردم آن را به شکوه اولیه‌اش برگردانم، و این با مسئولیت‌های زیادی همراه است، هم از نظر هنری و هم از نظر مالی. او می‌گوید با بیشتر کارهای نوسازی در گذشته، خانه نوع خاصی از وجود را ترویج می‌کند. او می گوید: «خانه به نوعی به شما می گوید که چگونه زندگی کنید. “وقتی آنجا هستم متفاوت زندگی می کنم.” اگرچه لابرک می گوید که آدم صبح نیست، اما وقتی در خانه رایت است، می بیند که زود از خواب بیدار می شود. “خورشید شبیه ساعت آفتابی می آید، و من بلند می شوم، قهوه ام را می نوشم، می نشینم و پرندگان را تماشا می کنم. این روال من است،” او می گوید. “این باعث می شود در کنار طبیعت زندگی کنید.” عملاً، خانه فضای ذخیره‌سازی زیادی ندارد، بنابراین او می‌گوید که این کار او را وادار می‌کند کمتر زندگی کند و از جمع‌آوری وسایل غیر ضروری خودداری کند. با این حال، مانند Bauers، LaBrecque موافق است که اضطراب خاصی با مسئولیت مالکیت و احترام به آثار معمار فقید همراه است. او توضیح می دهد: «شما همیشه نگران به هم ریختن آن هستید. “شما نمی خواهید آن را خراب کنید.”

 خانه لورا گیل (اوک پارک، ایلینوی) 

“چیزی در مورد پنجره ها و چراغ ها وجود دارد.” – آندریا کاین

داخل خانه لورا گیل. عکس: امی کیتاواکی

خاطره مورد علاقه آندره آ کاین از زندگی در خانه لورا گیل – که او با همسر فعلی خود در سال 2017 خرید – روز ازدواج آنها بود. او می‌گوید: «فقط ما، بچه‌هایمان و دوست واقعاً خوبم بودیم که با ما ازدواج کردیم، و من احساس می‌کردم خانه همان ظرفی است که همه ما را دور هم جمع کرده است». “چیزی در مورد پنجره ها و چراغ ها وجود دارد … فوق العاده خاص بود.” هم کین و هم همسرش، اندی مید، قبلاً ازدواج کرده بودند، و وقتی به دنبال ترکیب خانواده‌هایشان بودند، خانه لورا گیل مانند یک سناریوی عالی احساس می‌شد. من و اندی را به یاد می آورم که در خیابان قدم زدیم و از کنار خانه رد شدیم و فکر کردیم که زندگی در آنجا رویایی است. خوشبختانه برای آنها، ملک بلافاصله پس از آن وارد بازار شد و این زوج توانستند آن را به دست آورند. این خانه که در محله اوک پارک درست در غرب شیکاگو واقع شده است – یک محوطه منحصر به فرد مملو از طرح های متعدد رایت از سال های اولیه فعالیت او – اغلب به عنوان یکی از تأثیرگذارترین خانه های او به سبک پریری در نظر گرفته می شود. رایت که دارای بالکن‌ها و سقف‌های کنسولی بود، بعداً این خانه را به عنوان مولد Fallingwater توصیف کرد. کاین می‌گوید: «ما آن را دوست داشتیم. اتاق‌هایی برای همه بچه‌های ما وجود داشت – در واقع خیلی بزرگ‌تر از آن چیزی است که در خیابان به نظر می‌رسد – و ما عاشق این کنسول‌ها بودیم.

خانه لورا گیل اغلب به عنوان مولد Fallingwater شناخته می شود. عکس: امی کیتاواکی

از زمان نقل مکان، خانواده در ملک احساس آرامش می کنند. او می‌گوید: «ما هیچ روش درمانی برای پنجره نداریم، زیرا پنجره‌ها بسیار باشکوه هستند… و واقعاً بیرون را به داخل می‌آورند». “این باعث می شود که شما قدر هر نوع آسمان، هر نوع نور را بدانید.” معایب خانه بیشتر ناراحتی های جزئی است تا ملاحظات عمده. در طول آب و هوای بد، کاین می‌گوید که گاهی اوقات آرزو می‌کند که ای کاش یک گاراژ داشته باشند، یا وقتی تمام خانواده در حال جمع شدن هستند، اگر فضای آرنج بیشتری در آشپزخانه وجود داشته باشد، خوب است. البته، تعمیر و نگهداری نیز وجود دارد – اما این برای هر خانه ای صادق است. او می گوید: «من از کار مهم نیستم. و اگرچه خانه های رایت گاهی به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم برای زندگی مدرن مورد انتقاد قرار می گیرند، کاین توضیح می دهد که خانه برای نیازهای آنها بسیار راحت است. می‌دانم که مردم می‌گویند خانه‌های [رایت] کاربردی نیستند، اما برای ما اینطور نیست. ما در هر اینچ مربع از خانه زندگی می کنیم و واقعاً خوب کار می کند.

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا