رستوران

کافه و گالری کاراکتر

البرز، مهرشهر، بلوار ارم، بلوار دانش، بلوار شهرداری، بلوار مسیح پاکدل  شركت: اوژن دیزاین استودیو معمار مسئول: اوژن سلیمی

نام: کافه و گالری کاراکتر/
آدرس: البرز، مهرشهر، بلوار ارم، بلوار دانش، بلوار شهرداری، بلوار مسیح پاکدل
شركت: اوژن دیزاین استودیو
معمار مسئول: اوژن سلیمی/
تيم طراحی: علی مرآتی، صابر تاجیک/
مساحت زمین: ۵۳۰ مترمربع /
مساحت زیربنا: ۵۳۰ مترمربع/
تاريخ: ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷/ –
نوع: رستوران، بازسازی، گالری/
سازه: علیرضا صفویه/
تاسیسات الکتریکی و مکانیکی: کیوان توکلی/
مدیر پروژه: اقبال امین خاکی/
مدیر اجرایی: علی مرآتی
تیم اجرایی: مجید رضا سلیمی، علیرضا صفویه
تصاویر سه بعدی:‌ اوژن سلیمی
گرافیست: اوژن سلیمی، صابر تاجیک/
مصالح: بتن، آهن، چوب، سنگ، شیشه
عکاس: محمد حسین حمزه لویی/
كارفرما: اقبال امین خاکی، محمد شجاعی بخش، حسین شجاعی بخش/
اعتبار: تقدیر ویژه هیات داوران در نخستین فستیوال ملی معماران و کارفرمایان،‌ ۱۳۹۸

کافه گالری کاراکتر در مجاورت یکی از خیابان های اصلی مهرشهر در استان البرز و در زمینی به مساحت ۵۳۰ مترمربع واقع شده است. بنا قدیمی این پروژه ساختمانی دو طبقه با زیرساخت های تاسیساتی ضعیف، پلانی پیچیده و تعداد زیادی بازشوهای قوسی شکل بود. به سبب کمبود بودجه و تسریع زمان اجرا سعی بر آن داشتیم تا با بکارگیری ایده ای منعطف و ایجاد تعریفی جدید برای بازشوهای قوسی شکل بنا، کمترین میزان تخریب و تغییر را در بنا قدیمی ایجاد نماییم. بنابراین با بازتعریف ساباط های موجود در گذرگاه های تاریخی، تغییر در عمق بازشوها و ایجاد کشیدگی در فرم آن ها قوس ها را به دالون هایی برای ایجاد سیرکولاسیون تبدیل کردیم و  بر اهمیت عبور از فضا به فضایی دیگر تاکید نمودیم تا مخاطبانمان حس کنجکاوانه و مطلوب حضور در گذرهای پیچیده و دالونی شهرهای تاریخی ایران را این بار در پروژه ای امروزین تجربه کنند. این ایده بستر شکل گیری و طراحی هویت سازمانی و کلیه مبلمان و اکسسوری های پروژه مثل کانتر بار، کانتر صندوق، میز و کتابخانه اتاق مدیریت و… شد.

ورودی اصلی این پروژه در امتداد دیواره های حیاط و از ساختاری نظام مند از مصالح بتن و ورق زنگ زده شکل گرفته و برای ایجاد ارتباط بصری رهگذران با فضای داخلی حیاط پروژه شکاف هایی لحاظ شده که فرصتی برای حضور گیاهان را نیز فراهم کرده است. کافه گالری کاراکتر دارای دو حیاط در قسمت جلو و پشت ساختمان است. حیاط جلو دارای نشیمن هایی داخل آب و در مجاورت فضای سبز و موسیقی آرامش بخش فواره های کوتاه آب است و حیاط پشت ساختمان نیز دارای نشیمن هایی در کنار کاج ها و بافت سبز انبوه آنجاست. طبقه پایین ساختمان به سالن اصلی، فضای بار و فضاهای خدماتی اختصاص داده شده است و با پله ای تا خورده از جنس آهن به گالری، اتاق مدیریت، اتاق کنترل و تراس های طبقه بالا دسترسی دارد.

با توجه به اینکه حفظ ساختار پیچیده پلان از پیش فرض های مهم ما در طراحی این پروژه بود برای درک بهتر مخاطبان از کاربری فضاها تصمیم به کاربرد رنگ در داخل دالون ها و فضاها گرفتیم تا مخاطبین در هر پیش فضا نسبت به کاربری فضای بعد آن آگاهی یابند.

منبع: سایت معماری معاصر ایران  caoi.ir

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا