معماریمعماری فضای اداری تجاری

پروژه بازسازی نمایندگی کاشی تبریز و کرابن

همدان، بلوار مدنی    شركت مشاور: دفتر معماری موسوی و همکاران/ معمار: سید جلیل موسوی

نام: نمایندگی کاشی تبریز و کرابن /
آدرس: همدان، بلوار مدنی
شركت مشاور: دفتر معماری موسوی و همکاران/
معمار: سید جلیل موسوی/
تيم طراحی: راضیه شعاعی، سید آکام کاتورانی، سپهر عدالتی مرفه، الهه افروخته، علیرضا مرادی مشکین، سنبل حاتمی، هومن سعادت/
مساحت زمین: ۹۵ مترمربع/
مساحت زیربنا: ۳۵۲ مترمربع/
تاريخ: ۱۳۹۶ – ۱۳۹۵/
نوع: تجاری، بازسازی/
سازه: کیوان صلواتی/
تاسیسات الكتریكی: میثم شکریه/
مدیر اجرایی: سید جلیل موسوی
تيم اجرایی: سید آکام کاتورانی/
طراح سه بعدی: سپهر عدالتی مرفه، راضیه شعاعی، الهه افروخته/
مصالح: سنگ، شیشه، سرامیک های کاشی تبریز و کرابن/
عکاس: علی دقیق/
کارفرما: شرکت پایور تجارت/
بودجه: ۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال/
جایزه: رتبه سوم جایزه معمار در بخش بازسازی، ۱۳۹۶/

فروشگاه در طی ۲۰ سال گذشته ۳ بار دچار تغییرات شده بود آخرین بار به درخواست شرکت تولید کننده کاشی تبریز و کرابن، نمای ساختمان با استفاده از ورق های کامپوزیت پوشش داده شده بود اما هیچ یک از تغییرات در نهایت نتوانسته بودند رضایت مالک و شرکت را جلب نماید.

هنگامی که کار به دفتر ما ارجاع شد، آنچه در بررسی بنا جلب نظر می کرد دو نکته مهم بود:
– بسته بودن فضا و ارتباط ضعیف طبقات با یکدیگر، به گونه ای که مراجعین هیچ تصوری از طبقه بالا که فضای نمایشگاهی بسته در آن وجود داشت و نیز زیر زمین که محصولات جانبی را در آن قرار داده بودند، نداشتند.
– سختی انتخاب کاشی برای مشتریان بدلیل تنوع زیاد و عدم تصور چیدمان در فضاهای مورد نظر.

همین دو مساله مبنای شکل گیری ایده اصلی بازسازی قرار گرفت:
– شفافیت در فضاها و سیرکولاسیون مشخص در طبقات به گونه ایی که مراجعین در ابتدای ورود بتوانند درک درستی از تمامی ابعاد فضا داشته باشند و همچون یک گالری، سیرکولاسیون واضحی بین طبقات وجود داشته باشد.
– با دقت در نحوه رفتار مشتریان متوجه شدیم که در خرید کاشی دوموضوع اهمیت دارد ابتدا انتخاب رنگ ،ابعاد و بافت کاشی که با مواجهه ولمس آنها صورت می گیرد و دوم تصور چگونگی چیدمان آنها که چالش اصلی برای خریداران است.

بنابراین لمس و تصور و شفافیت فضایی، موضوعات اصلی در شکل گیری پروژه بازسازی فروشگاه قرارگرفتند. بدین منظور مکعب هایی با ابعاد مختلف و متناسب با اندازه سرویس و حمام های مرسوم در داخل خانه ها، در بدنه اصلی ساختمان قرارگرفتند که بعنوان Show room، مرز درون و برون را شکل دادند به این وسیله بجز مشتریان، عابران هم شاهد انواع چیدمان های کاشی و سرامیک هستند و با تغییر در چیدمان، تغییر دایمی در نما صورت می گیرد. در سازمان دهی خطوط اصلی بنا،هماهنگی با نیروهای سایت مد نظر قرار گرفته است. دید به مکان مذهبی روبروی فروشگاه (امامزاده یحیی) و از طرف دیگر جهت گیری به سمت کوه الوند به عنوان شاخصه ی مهم جهت یابی طبیعی در شهر، و نیز هماهنگی با پنجره های اصلی و مشاهده آنها از سوی عابران، به مبنای اصلی چگونگی جهت گیری خطوط اصلی بنا بدل شد.

نکته دیگر در بازسازی تبدیل اصطلاحا بالکن فروشگاه که معمولا بعنوان فضای دست دوم و انباری مورد استفاده قرار میگیرد به طبقه ای برای دسترسی به Show room های سطح دوم و مسیر ارتباطی طبقه همکف و دوم بودبنابراین توانست نه بعنوان بالکن درون فروشگاه بلکه بعنوان طبقه اول قلمداد گردد. از سوی دیگر فضایی برای طراحی و چیدمان دیجیتالی انواع کاشی و سرامیک در نظر گرفته شد.مشتریان می توانند ابعاد فضاهای مورد نظر خود را به اپراتور بدهند و با نظر خود آنان چیدمان صورت گیرد و در صفحه نمایش بزرگ کنار میز فروش نتیجه را مشاهده نمایند. بنابراین با بازدید از فضاهای نمایش واقعی و نیز استفاده نرم افزاری و نمایش دیجیتالی حداکثر کمک به مشتریان در راستای انتخاب و خرید صورت می گیرد. دیدن، لمس، طراحی و نمایش، انتخاب و خرید را به ویژگی لذت بخشی در این پروژه تبدیل نموده است.

منبع: سایت معماری معاصر ایران  caoi.ir

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا