فروشگاه سام اپتیک
مجتمع سام سنتر، تهران / معماران: ياسر كريميان، اشكان باقري اقدم
نام: فروشگاه سام اپتیک /
آدرس: مجتمع سام سنتر، تهران /
معماران: ياسر كريميان، اشكان باقري اقدم /
تاریخ: 1392/
مساحت: 72 مترمربع/
نوع: طراحي داخلي، تجاري /
مهندس الكترونيك: آربي آقاجانيان /
مدیر اجرایی: سينا كريميان/
تیم اجرایی: سينا كريميان، فرزاد لطف الهي/
نظارت: ياسر كريميان، اشكان باقري اقدم
عکاسان: حسين فراهاني، اشكان باقري اقدم/
پيمانكاران:
مشاور اجرا و پیمانکار مبلمان: کارگاه مجسمه سازی آفرنگ (محمد مردی)
پیمانکار چوب: امیر مهدی پور و همکاران
پیمانکار رنگ: شعیب علیجانی و همکاران
پیمانکار ورق استیل: کارگاه مگا برنز
پیمانکار تاسیسات مکانیکی: کریمی
پیمانکار تاسیسات برقی: درفشی
پیمانکار پارچه و رنگ مبلمان: محمد رشیدی و مسعود رشیدی
جوايز:
– رتبه اول مسابقه معماری داخلی ایران (معماری و ساختمان) در بخش کاربری ساختمان های اداری و تجاری، سال 1392
– فيناليست جايزه معمار در بخش بازسازی، سال 1392
– تقديرشده اولین مسابقه دوسالانه معماری و معماری داخلی ایران در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی، سال 1393
کارفرما: بابک زارعی، مسعود کوشا /
متريال: ام دی اف با رنگ پلی استر مات – ورق استیل با روکش برنج /
بودجه: 2.500.000.000 ريال /
پروژه در بویتک مال سام و در منطقه فرشته تهران واقع شده است. فضایی کاملا لوکس و ارایه دهنده کالای لوکس. خواست کارفرما فضایی کاملا متفاوت و شاخص بود. در مورد فرم و حس فضا، با توجه به حضور برندهای درجه یک خارجی و همچنین مخاطبین خاص و جوان، ایده حس فضا این بود که بین معماری و مد (Fashion) قرار گیرد. مساله مد، بویژه در سطح لوکس، نمود بیش از حد، ایجاد تفاوت، ارایه حس نامتعارف، اگزوتیک و یا اکستریم به مخاطب است. این اتفاق معمولا بواسطه استفاده از رنگ، متریال یا فرم و یا ترکیبی از آنها انجام می گیرد. در نتیجه ما به دنبال ساختارهایی بودیم که این ویژگیها را تاکید کنند.
هندسه، خصوصا در عصر معاصر، وجه اشتراکی نسبتا شاخص بین مد و معماری است. مد معاصر از هندسه برای نوآوری استفاده و خود را به مجسمه و معماری نزدیک می کند. چین لباس به سطوح تبدیل شده و تنواره ای متحرک را شکل می دهد. تصویر ما از محصول معماری، تنواره ای منسجم از سطوح تا خورده بود، به نوعی حسی جامد بین معماری و مد. درنتیجه سطوح تاخورده یا (fold) به عنوان ادبیات فرمی انتخاب شد و ترکیب زمینه سفید مات و ورق استیل با روکش برنج خش دار طلایی، رنگ و کیفیتی کاملا اکستریم و نادر، حس زرق و برق مد و نامتعارف بودن را تاکید کرد.
ارتفاع فروشگاه این اجازه را می داد که تا 5 متر و 80 سانت از فضا استفاده شود و این هم به لحاظ تناسباتی (نزدیک شدن فضای خالی کلی به مکعب) مناسب بود و هم امکان استفاده از نیم طبقه در آینده. از طرفی برای مخاطبی که از طبقه همکف وارد مجموعه می شد گیرایی بیشتری ایجاد می نمود. فضای پیرامونی در اختیار نمایش 800 محصول قرار گرفت و تقسیم بندی فضایی به همراه فرم و متریال به نحوی انجام شد که امکان تشخیص کالای عادی و لوکس در نگاه اول میسر شود. از طرف دیگر، سعی کردیم خراشهای ایجاد شده در کنجها و سقف به نحوی باشد که باعث حرکت چشم مخاطب در فضا شود. در قسمت استند ها، با توجه به اینکه کار فرما خواسته بود که محصول روی شلف نمایش داده شود، برای هماهنگی بین بخش پایین و جداره های بالا از بافتی سه بعدی استفاده شد که بدون اتصال بین شلفها قرار می گیرند و همچنین امکان تغییر ماهیت فضا را بوسیله تغییر رنگ، نصب لیبل تخفیف و یا معرفی و شاخص کردن یک کالای خاص را فراهم کنند.
منبع:سایت معماری معاصر ایران caoi.ir