معماریمعماری فضای اداری تجاری

جواهر فروشی گلستان

تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، پاساژ پیرامید شرکت مشاور: دفتر معماری کارناکو

نام: جواهر فروشی گلستان
آدرس: تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، پاساژ پیرامید
شرکت مشاور: دفتر معماری کارناکو
همکاران پروژه: محسن تاجیک، سارا خسروی پور، رضا عامریان، محیا قنبری
تاریخ: ۱۳۹۴
نوع: تجاری
مساحت ساخته شده: ۶۶ مترمربع
نظارت و اجرا: علیرضاحسنعلی، آیدا احدی، بهنام معیریان، بابک بهزادی، صنایع چوبی ماهون/ سعید نوری، شرکت نارین تک فرتاک/ فرزاد رحیمی، مراد توماج
اتوماسیون ساختمان: گروه هوشمندسازی کارناکو/ فرزاد پورشوروی، پویان مددی، مژده مهین دوست
کارفرما: سید محمد جواد گلستان
عکاس: استودیو دید
جایزه: رتبه دوم در بخش تجاری، هشتمین دوره جایزه معماری داخلی ایران، مجله معماری و ساختمان، سال ۱۳۹۴

اين پروژه در بخش شمالي شهر تهران كه ساكنان آن اغلب از طبقه ي ثروتمند شهر هستند قرار گرفته است. مساحت پروژه در حدود ۶۶  مترمربع و در مركز خريد نوسازي است كه به سبك نئوكلاسيك طراحي شده است. معماري غالب اين بخش از شهر به سبك نئوكلاسيك و التقاطی است، از اين رو سعي كرديم از نظر فرمي مدرن ولي با اصول زيباشناسي كلاسيك طراحي كنيم. هندسه و جزييات ويژگي هاي برجسته اي هستند كه در طراحی جواهر و معماري كلاسيك به صورت مشترك مشاهده می شوند.

از اين رو كانسپت كار در دو بخش طراحي شد:
بخش اول) پوسته اي سيال ، ساده و سفيد رنگ، كه با هندسه ي خط و خم طراحي شده است.
بخش دوم) صفحات استيل پانچ شده اي كه داراي جزييات بالايي است .

پوسته هاي سفيد رنگ با خلوص و سادگي خود، زمينه را براي جلب توجه بيشتر خريداران به ويترين ها فراهم ميكنند. به علاوه اين پوسته ها به طور هم زمان نقش ديوارها، سقف و كف را ايفا كرده و عملكردهاي مختلف را تعريف مي كنند. تبديل شدن تدريجي كف به ديوارها با ايجاد كشش بصري، زمينه را براي ترغيب خريداران به استفاده از فضاي تست جواهرها فراهم ميكند. پوسته ها از دو بخش اصلي تشكيل شده اند كه با اختلاف ارتفاع از يكديگر جدا شده و علاوه بر تفكيك فضاها به خصوصي، نيمه خصوصي و عمومي، تركيب هندسي جذابي را نيز تشكيل داده اند.

ويترين ها به عنوان اصلي ترين بخش بايد داراي بيشترين جذابيت باشند. از اين رو از متريال استيل طلايي مات به دليل درخشش و رنگ خاص آن استفاده شد. براي افزودن جزييات بيشتر به ويترين ها طرح واره اي از بافت طبيعي سنگ هاي قيمتي برروي صفحات استيل پانچ شد و با تابش نور از پشت صفحات استيل، طرح پانچ شده جذاب تر گرديد. طراحي و ساخت مانكن ها مرحله نهايي در جذب خريداران بود . فرم كلي پيكر مانكن ها به صورت انتزاعي بوده و بسياري از جزييات فيزيكي آن حذف شده تا توجه مخاطب بيشتر به جواهر جلب شود تا خود مانكن. استفاده از خطوط اصلي و زيباي بدن و دو رنگ سفيد و سياه براي جذابيت بيشتر در كنار استيل هاي طلايي، اجزاي اصلي كانسپت مانكن ها را شكل ميدهد. اين مانكن ها در سه مقياس متفاوت طراحي شده اند.

منبع: سایت معماری معاصر ایران  caoi.ir

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا