معماری فضای اداری تجاری

کارمان، خانه کار و دیدار

تهران، خیابان پاسداران، خیابان کوهستان اول، پلاک پنج/ شرکت مشاور: استودیو دوازده

معرفی شده در سایت محبوب معماری معاصر ایران  caoi.ir

نام: کارمان، خانه کار و دیدار/
آدرس: تهران، خیابان پاسداران، خیابان کوهستان اول، پلاک پنج/
شرکت مشاور: استودیو دوازده/
معمار: نیلوفر نیک سار/
تیم طراحی: پریسا الله قلی، آرمان اصغرلو، نگار نوری، ستایش نژادی، مهسا الهی وفا، منا حدادی/
تاریخ: ۱۳۹۶-۱۳۹۷
مساحت زمین: ۱۱۴۰ مترمربع/
مساحت همکف: ۴۶۰ مترمربع/
مساحت زیربنا: ۱۰۰۰ مترمربع/
نوع: عمومی (بیزنس کلاب)/
سازه: بهرنگ بنی آدم
تاسیسات الکتریکی: حسام سلطانی
تاسیست مکانیکی: رازمیک ظریفیان
نورپردازی: استودیو دوازده
اجرا: استودیو دوازده / بهرنگ بنی آدم
مدیر اجرایی: استودیو دوازده / بهرنگ بنی آدم
تیم اجرایی: برنا بنی آدم
نظارت: استودیو دوازده
طراح سه بعدی: استودیو دوازده
گرافیست: ستایش نژادی
كارفرما: خانم مونا شکرریز­/
عکاسان: نگار نوری، علی دقیق، حمید آقایی، نسام کشاورز/

خانه کار و دیدار کارمان اولین بیزنس لانژ ایران است. این کاربری بیزنس لانژ یا همان محیط کار اشتراکی، با توجه به شرایط و فرهنگ کاری ایران بومی سازی شد.و البته به تن یک خانه قدیمی نیز قواره شد. کار خلاقانه تیم ما بطور همزمان تعریف کاربری ها و نیز شناخت زبان خانه بود تا در در نهایت از IMPOSE آنها روی هم فضای معمارانه شکل گیرد؛ یعنی یک بیزنس لانژ ایرانی.

باید بررسی می شد فضاهای خانه  قابل تبدیل شدن به چیست؛ در زیست جدید خود قرار است چه باشد و چقدر باید کالبدش با حذف و اضافه تغییر کند؛ همچنین باید بررسی می شد قرار است فضاهای آتی را چه کسانی تجربه کنند و این فضاها کدام بار مفهومی را منتقل می کنند.

برخورد ما با المانهایی نظیر طاقی های داخلی، فضای حوضخانه و استخر بسیار خلاقانه است. در این خانه قدیمی از المانهای معماری ایرانی زیاد استفاده شده بود که زبان خانه بود. احیا آن المانها و محور قرار دادن زبان فرمال خانه به لحاظ شکلی و محتوایی، ایده اصلی طراحی معماری ما شد. بررسی محتوای حسی نیز این نتیجه را در بر داشت که قسمتهایی از خانه پتانسیل تحرک زیادی دارند و قسمتهایی مخاطب را به سکوت و ایستایی دعوت می کنند؛ همچنانکه آکسهایی در خانه پیدا شد که به لحاظ نشانه شناختی و مفهومی توانست به تعریف فضایی پروژه کمک شایانی کند؛ با این حال رویداد نهائی، خلق فضایی کاملاً تازه بود.

بخاطر توسعه طلبی شهر، خانه های قدیمی تهران یکی بعد از دیگری از بین می روند VANISH یا تخریب می شوند و یا در بازسازی های غلط بخاطر رواج GENTRIFICATION، روح اصلی خود را از دست می دهند. ما به دنبال روشی بودیم که حس و حال فیگورهای ایرانی خانه را تا حد امکان حفظ کنیم و تعریف معاصری به آن بدهیم. بخاطر همین این معماری تازه گاهی در همراهی با وضع پیشین بود و گاهی در تضاد با آن.

در این فضا ۵ تیپ مختلف یوزر داریم؛ پرسنل ، اعضا، مهمانان اعضا، هنرمندان و اعضای خاص Exclusive. با توجه به فرهنگ کاری در ایران، هرکدام از این گروه ها، فضاها و نیازهایی را طلب می کنند که ضروری بود در طراحی لحاظ شده و مواجهه فضایی آنها چه به لحاظ کاربری و چه به لحاظ بصری مورد توجه قرار گیرد.

این پروژه یک پروژه fast track بود که عملیات طراحی و اجرا تقریبا همزمان انجام می شد و ما تنها ۶ ماه فرصت داشتیم که یک خانه متروکه را با هزاران مشکل زیربنایی، مرمت کرده و تجهیز و راه اندازی کنیم.  لذا از همان مرحله ایده پردازی باید همزمان به روشهای اجرایی هم فکر می کردیم که در کوتاهترین زمان و بهینه ترین هزینه بتواند طراحی را اجرایی کند. در این زمان کوتاه که باید این پروژه تعریف، طراحی و همزمان اجرا می شد، فرصت هیچ بازگشت به عقب و تعویق کار جهت ایده پردازی و یا تغییر اجرا در هیچ یک از عناصر ساخت نبود و دفتر معماری ما هرروز این آمادگی را داشت که با اتفاقات غیر قابل پیش بینی کارگاهی -که ماهیت پروژه های مرمت و بازسازی است- روبه رو شده و راه حل ارائه دهد.

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا