معماری فضای آموزشی
پرطرفدار

مدرسه ابتدایی گروه دو موسسه خیریه فرهنگی-آموزشی نور مبین

استان سمنان، بسطام، جاده ابرسج [مشاهده بر روی گوگل مپ] مشاور: تجربه بنیادین معماری

معرفی شده در سایت محبوب معماری معاصر ایران  caoi.ir

نام: مدرسه ابتدایی گروه دو موسسه خیریه فرهنگی-آموزشی نور مبین/
آدرس: استان سمنان، بسطام، جاده ابرسج [مشاهده بر روی گوگل مپ] /
شرکت مشاور: تجربه بنیادین معماری  /
معماران: انسیه خمسه []، آرش نصیری [] /
تیم طراحی: سمیرامیس قربانی، محمد حسین عظیمی، امیر نصیری، مهشید اقاخانی، سمیرا رضی پور، پریسا اله قلی، احسان اسکندری قلعه ئی، ناصر نقدی، منصور نقدی
تاریخ: ۱۳۹۰ – ۱۳۹۷/
مساحت زمین: ۷۵۰۰ مترمربع
مساحت همكف: ۲۴۰۰ مترمربع/
نوع: آموزشی/
سازه: پیمان خطیبی/
تاسیسات الکتریکی: امیر آزمایش
تاسیسات مکانیکی: بهروز نوری/
اجرا: موسسه خیریه فرهنگی- آموزشی نور مبین
مدیر اجرایی: حسین فرزین نیا
طراح سه بعدی: امیر نصیری
گرافیك: محمدحسین عظیمی/
ماكت: مهشید آقاخانی
متریال: آجر، سنگ گندمک
کارفرما: موسسه خیریه  فرهنگی-آموزشی نور مبین- آقای حسین فرزین نیا
بودجه: ۲۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال
عکاس: علی دقیق، بهروز خمسه، فرید الماسی، سروش ریاضی
جوایز:
– رتبه اول جایزه معمار در گروه ساختمان های عمومی سال ۱۳۹۷
-رتبه اول جایزه معماری 2A  آسیا در سال ۲۰۱۸، بارسلونا، اسپانیا
-تقدیرشده در جشنواره جهانی معماری سال ۲۰۱۸، هلند، آمستردام

وقتی به آموزش فکر می کنیم اغلب مدارس را در غالب سنتی و مفهوم رسمی به یاد می آوریم. اکثر مردم بر این باورند که یادگیری واقعی تنها می تواند در کلاس های درس رسمی اتفاق افتد. برخی دیگر نیز فکر می کنند که یاد گیری در هر شکل و محیطی اتفاق می افتد. موسسه خیریه آموزشی نور مبین با برخورداری از سیستم آموزشی خاص و ایجاد فضای آموزشی باز برای کودکان بستری را ساخته است که در آن داشتن آزادی عمل برای دانش آموزان مجموعه امری ضروری است. این موسسه بدون دریافت شهریه از دانش آموزان برای رسیدن به بالاترین سطوح آموزشی و پرورشی در استاندارهای روز دنیا تلاش می کند.

زمین پروژه در سایتی به مساحت ۲۸ هکتار در شهر بسطام از توابع شاهرود واقع شده است این سایت دارای طرح جامعی مشتمل بر کاربری های گوناگون در توسعه آتی در جهت شکل گیری مجتمع آموزشی نور مبین می باشد. در طراحی این مدرسه با یک برنامه ایی مواجه شدیم که با مدارسی که تا به حال تجربه کرده و آموزش دیده بودیم کاملا متفاوت بود می توان گفت که در این مدارس همه آنچه که ما از سیستم آموزشی در مدارس خود تجربه داشتیم بود ولی با نگاهی دیگر.

این موضوع از طریق تکثیر برنامه در غالب احجام  مستقل و معین منجر به تبدیل ساختمان آموزشی مدرسه به محله ای آموزشی شده است .این محله آموزشی همانند یک محله شهری شامل دید و منظر های گوناکون. فضاهای سبز زمین های بازی و فضاهای مکث می باشد. دانش آموزان در این مجموعه سه کلاسه وارد سطحی از تعاملات مرتبط با حس تعلق و مالکیت به فضا و پدید آمدن احساسات و تعاملات همسایگی ,محله ای و در گیر شدن در روابط فضایی بینابینی در رابطه با آن چیزهایی که به انها درجات متفاوتی از تعلق خاطر دارند می گردند.

این محله آموزشی در همان حالیکه  از طریق قرار گیری در سطوح مختلف دید و منظرهای متنوعی را به دانش آموزان عرضه می کند با تقسیم چشم انداز به سطوح مختلف. دانش آموزان با قرار گیری در هر یک از این سطوح با تنوع چشم انداز در محیط و اطراف خود مواجه می شوند و دید و منظر دراین محله آموزشی پدید آمده در سه تراز زمین های بازی ، محوطه و بام شکل می گیرد.

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا