اخبار

اثر معماری مدارس بر افزایش نشاط دانش آموزان

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: فضای دلنشین یک مدرسه به افزایش درک دانش آموزان از محیط اطراف و به ایجاد فضایی شاد و صمیمی منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دهمین همایش و نمایشگاه ملی و سومین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی صبح روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در سالن جابر بن حیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

توسعه فضای محیطی ایجاد مدرسه سبز و توجه به حیاط مدرسه و فضای باز مدرسه جایگذاری مناسب سازه‌ها با استفاده از المان‌های ایرانی و کشتی رامین از جمله موارد مد نظر در این دولت همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی.

در بخش طراحی حرفه‌ای در فضای شهری ۹۳ اثر طراحی در فضای روستایی ۱۳ اثر، مستندنگاری نقادانه هشت اثر و مقالات علمی معماری ۳۵ اثر بوده و در مجموع ۲۶۴ نفر ثبت نام کردند و برندگان از این نفرات برگزیده شدند.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سراسر کشور در این همایش با بیان اینکه در یک فضای جذاب یادگیری افزایش پیدا می‌کند؛ گفت: درک بیشتر دانش آموزان با افزایش صمیمیت رخ می‌دهد. فضای دلنشین یک مدرسه به افزایش درک دانش آموزان از محیط اطراف و به ایجاد فضایی شاد و صمیمی منجر می‌شود.

خان محمدی افزود: ما به کلاس‌هایی با فضاهای منعطف اعتقاد داریم. فضایی که همراه با یک طبقه فوقانی، یک فضای جدید برای ما به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز دلسوزانه کنار سازمان نوسازی بودند گفت: اثر عمل خیرین همواره در مدارس احداثی مشهود است.

وی با بیان اینکه داوری طرح‌های ارسالی با توجه به زیست بوم‌های مختلف صورت خواهد گرفت؛ افزود: امیدواریم این همایش مبنای خوبی برای شروع یک جریان مدرسه سازی بر اساس المان‌ها و ویژگی‌های معماری اسلامی ایرانی باشد. تغییر نگرش‌ها گاهی به یک صدم ثانیه رخ می‌دهد و این همایش هم می‌تواند در میان بسیاری از طراحان این انگیزه را ایجاد کند.

رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشورگفت: معماری به عنوان معلم سوم در خدمت یادگیری مباحث آموزشی و مهارت های زندگی است و هرآنچه در تربیت دیده می شود قبلش باید در کالبد انجام شده باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کشور در مراسم اختتامیه همایش و نمایشگاه «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی»، برگزاری این همایش و ارایه طرح های محققان و مدعوین و  نظرات دبیرعلمی همایش و  اساتید را گامی مهم در بهبود طراحی و معماری مدارس بر شمرد.

وی  بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده به نظر می رسد درونگرا بودن و توجه به هویت داخلی به عنوان یک امر مهم در پدید آوردن آثار بزرگ و کارهای فاخر مورد تاکید است و به‌عنوان گوهری گمشده مطرح شد که باید در فرهنگ خودمان آنرا جستجو کنیم و این همایش به دنبال آن است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف همایش و نمایشگاه «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» صرفا برگزاری و داوری آثار نیست بلکه هدف این است که دستاوردها را بررسی کنیم و مسیرتحولی را در این باب آغاز نماییم.

خان محمدی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در بحث معماری فضاهای آموزشی مغفول مانده توجه به عمق مدرسه است، افزود: باید به  موضوع جذابیت‌های درون کلاس بیشتر و دقیق تر بپردازیم تا امر نما و منظر بیرونی مدرسه که اکنون نمود بیشتری دارد اما اهمیت معماری داخلی بیشتر است.

وی افزود: محیط جذاب در یادگیری و ارتقای فرآیند آموزش بسیار موثر است و موضوع نما و منظر کمترین توجه را برای دانش آموزان به ویژه در مقاطع پایین تردارد.

خان محمدی اظهار کرد:  تاکنون ۱۴ طرح برتر دوره های قبل به مرحله اجرا رسیده که  باید پژوهش‌ها و برونداد را بررسی کنیم تا اثربخشی طرح بر آنچه هدف گذاری شده روشن شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه باید نیاز های نسل آینده را بشناسیم تصریح کرد: نسل تغییر کرده و دوسال فعالیت مجازی نظام آموزشی در دوران همه گیری کرونا و دیجیتالی شدن فرآیندهای مختلف در کنار معضلات مختلف که می بینیم، مسئولیت ما را سنگین‌تر می کند و باتوجه به تفاوت ها، توجه به مدیریت سبز ، توجه به فضاهای پنهان، عمق مدرسه و دسترسی های ویژه و محوریت دانش آموزان باید در تمام برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری آموزش و پرورش بیشتر به نیاز دانش آموزان و مباحث مدنظر در نظام تعلیم و تربیت بپردازیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تاکید کرد: تلقی مدرسه به عنوان کانون تربیت و پیشرفت محله نکته محوری ماست که محتوای زیادی دارد و درکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم درحال بررسی است لذا در طراحی ها و هدف‌گذاری ها باید به آن پرداخته شود و برای این موضوع برنامه داریم.

وی تاکید کرد: معماری به عنوان معلم سوم در خدمت یادگیری مباحث آموزشی و مهارت های زندگی است و هرآنچه در تربیت دیده می شود قبلش باید در کالبد انجام شده باشد. جایگاه محوری و مهم معلم در این کالبد را ببینیم ارتباط با محیط بیرونی را بیشتر کنیم و تحرک مشاغل و فضاهای جانبی او از  مسجد تا محیط ورزشی را در فعالیت های آموزشی پررنگ تر ببینیم .

خان محمدی تصریح کرد: باوجود تلاش های انجام شده و برگزاری ۹ دوره همایش  و ارائه طرح های بسیار خوب همچنان در قالب های قدیمی مانده ایم و آنطور که باید و شاید پوست اندازی نکرده ایم اما در دوره جدید همایش این رویکرد تحولی و  پیگیرانه را داریم و طرح ها حتما بررسی و اجرایی می شود تا بتوانیم با ارائه الگو ها و قالب های جدید یادگیری را ارتقا دهیم.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: معضلات دیرینه فضاهای آموزشی ما را بیشتر درگیر کمیت کرده بود البته موفقیت های خوبی هم حاصل شده است به طوری که از سرانه، ۱.۵  مترمربع در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی به عدد ۵.۲۲ مترمربع رسیده ایم.

100 هزار کلاس نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد

معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس نیازمند بازسازی و مقاوم سازی دارد و در کنار تغییرات ترکیب جمعیتی و مهاجرت ها که برنامه ها و اولویت ها را متاثر میکند اما بحث هویت بخشی وکیفیت بخشی هم در دستور کار جدی است.

خان محمدی در پایان از زحمات دست اندرکاران برگزاری همایش، اساتید و صاحب نظران، علاقه مندان و شرکت کنندگان قدردانی و ابراز امیدواری کرد در دوره آتی شاهد ارائه دستاوردهای مثبت، ملموس و عینی این همایش باشیم.

گفتنی است، پیش از صحبت های رییس سازمان نوسازی مدارس کشور،  معظمی دبیر علمی همایش به ارایه گزارشی از آثار و داوری طرح ها پرداخت و محمد بهشتی از اساتید و پیشکسوتان معماری نیز در سخنانی به اهمیت معماری و توجه به فرهنگ در طراحی فضاهای آموزشی اشاره کرد.

دهمین دهمین همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی، معماری ایرانی یکشنبه ۱۴ اسفند در سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزارشد.

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا