اخبار

جابه‌جایی سازه تاریخی ۹۵۰ تنی در فرانسه

این سازه تاریخی ۹۵۰ تنی با یک «اسکلت فلزی غول‌پیکر» احاطه شده بود تا مراحل انتقال سازه با کمترین مشکلی انجام شود.

به گزارش دیده بان معماری به نقل از عصر ایران یک سازه تاریخی ۱۵متری ۹۵۰ تنی در شهر تولوز فرانسه ۳۵ متر جابه‌جا شد. جابه‌جایی این بنای یادبود جنگ به منظور پیشبرد یک خط مترو انجام شد. صدها نفر در اطراف محوطه انتقال این بنای یابود این رویداد را تماشا می‌کردند.

این سازه با یک «اسکلت فلزی غول‌پیکر» احاطه شده بود تا مراحل انتقال سازه با کمترین مشکلی انجام شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از یورو نیوز؛ مهندسان و کارگران این پروژه ماه‌هاست که مشغول بررسی و ارزیابی تبعات این جابه‌جایی هستند. آنها به تمامی جزییات از جمله درختان چنار نزدیک به محل جابه‌جایی، زیرساخت‌ها و مسائل زیربنایی و زیرساختی دقت کرده‌اند.تیبو دانهو، یکی از مهندسان این پروژه می‌گوید: «با یک سایت پیچیده با محدودیت‌های فراوان مواجه بودیم. پروژه ابعاد  باستان شناسی داشت و به همین خاطر نمی‌توانستیم زمین را زیادی حفاری کنیم، چرا که این منطقه هنوز به طور کامل کاوش نشده است. از سوی دیگر باید به درختان چنار منطقه نیز فکر می‌کردیم، هم به ریشه‌ها و هم به شاخه‌هایشان.»

تیبو دانهو، یکی از مهندسان این پروژه
تیبو دانهو، یکی از مهندسان پروژه جابه‌جایی سازه تاریخی ۹۵۰ تنی در فرانسه

ژان میشل لاتس، رئیس شبکه حمل و نقل تولوز می‌گوید: «انتقال یک بنای تاریخی که بیش از هزار تن وزن دارد و اصلا برای جابجایی طراحی نشده، کار بسیار ویژه‌ای است. آنچه انجام شد یک عملیات منحصر به فرد در فرانسه و یک عملیات نادر در جهان به شمار می‌آید. در فرانسه به جز جابه‌جایی چند پل هیچ نمونه دیگری نیافتیم. حتی در این زمینه نمونه‌های خارجی نیز زیاد نبود.»

مردم تولوز از تماشای مراحل اجرای چنین پروژه پیچیده‌ای در شهرشان لذت بردند.

ژان میشل لاتس شهردار می گوید: این بنای تاریخی متعلق به مردم تولوز است
 ژان میشل لاتس شهردار

ژان لوک مودنک، شهردار چهارمین شهر فرانسه می‌گوید: «این بنای تاریخی متعلق به مردم تولوز است، بنابراین همه این کارها به خاطر مردم تولوز انجام شد.»

مرحل انتقال این سازه تاریخی بالاخره کلید خورد. بنای یادبود در بین درختان چنار با سرعت حلزونی به حرکت افتاد و پس از طی ۳۵ متر به مقصد رسید. این عملیات پس از سه ساعت، حدود ساعت ۱۴ عصر به پایان رسید.

دانهو، از مهندسان این پروژه می‌گوید: «هفت ماه بین مراحل مطالعه تا اجرای کار فرصت داشتیم تا تمامی ابعاد را به خوبی ارزیابی کنیم.»

بنای یادبود باید با استفاده از همان فرآیند در پایان کار، در سال ۲۰۲۷ به سر جای اول خود باز می‌گردد.

پروژه خط سوم مترو در منطقه تولوز به طول ۲۷ کیلومتر سال ۲۰۲۸ راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا