معماریمعماری فضای اداری تجاری

دفتر فروش جواهرات شماره ۴

تهران ،خيابان ۱۵خرداد، کوچه رئیسی/ شرکت مشاور: استودیو معماری کات/ معماران: مهدی کامبوزیا، هلنا قنبری

نام: دفتر فروش جواهرات شماره ۴ /
آدرس: دفتر فروش جواهرات شماره ۴،خيابان ۱۵خرداد، کوچه رئیسی/
شرکت مشاور: استودیو معماری کات [درباره شرکت]/
معماران: مهدی کامبوزیا، هلنا قنبری/
تاریخ اجرا: ۱۳۹۶ – ۱۳۹۷/
مساحت: ۷۰ مترمربع/
نوع: تجاری،‌طراحی داخلی/
مدیر اجرایی: سعید بهمن آبادی/
تیم اجرا: سروستان/ امیر گلی
نظارت: مهدی کامبوزیا/
پیمانکار: سعید بهمن آبادی/
طراح سه بعدی: مهدی کامبوزیا، هلنا قنبری/
گرافیست:‌ اشکان رادنیا/
عکاس: سعید فرامرزی/
کارفرما: برادران بهمن آبادی/
مصالح: چوب/

پروژه يک واحد ۷۰ متري با کاربري اداري در آپارتماني واقع در بازار بزرگ تهران است که قبل از بازسازي يک آپارتمان با يک اتاق، تيپ سازنده هاي منطقه بود. نياز کارفرما فضايي مناسب براي فروش پايه جواهرات (طلاي بدون سنگ تزييني) به مشتريان خاص خود بود، به گونه اي که مشتريان حاضر در پروژه نبايد همديگر را ببينند و از قيمت و آثار خريداري شده يکديگر مطلع شوند و در عين حال فروشنده بايد مناقصه اي بين آنها برگزار کند و محصول را به بالاترين قيمت بدون اطلاع ديگر مشتريان بفروشد. اين تعريف کوچک، معماي جالبي براي طراحي اين فضا بود، که چگونه مي توان در فضاي ۷۰ متر داخل آپارتمان ، چندين مشتري را بطور هم زمان ملاقات کرد و با آنها تبادل اقتصادي انجام داد بي آنکه از حضور يکديگر با خبر باشند.
بعد از طرح موضوع از طرف کارفرما، وي پيشنهادهاي خود را در قالب تقسيمات فضايي مطرح کرد. به گونه اي که اتاق هايي مستقل از يکديگر دور فضا قرار مي گرفت و راهرويي آنها را بهم متصل مي کرد،که فروشنده بتواند به تمامي آنها وارد شود. با توجه به کمبود فضا و نياز برنامه اي پروژه، ابتدا حذف زوايد انجام شد و سپس با حداقل ميزان ساخت، به دياگرامي تا حد امکان مناسب با کاربري وکارکرد درپروژه رسيديم.
طراحي در دو سطح صورت گرفت، اول طراحي تقسيم کننده اي مستقل از جداره ها که زباني متفاوت هم در فرم و هم درمتريال دارد و دوم طراحي جداره ها در راستاي بي اثر بودن که با زباني ساده تر صورت گرفته تا در حس متناسب با فضا کمک کند ودرعين کنتراستي مناسب ايجاد کند. همچنين انعکاس خطوط فرمي در سقف نيز ديده مي‌شود که با نور يکپارچه تاکيد بيش‌تر روي بخش مرکزي ايجاد کرده تا توجه مشتريان را در هنگام ورود به خود جلب کرده و به فضاي نيمه باز مستقل خود هدايت شده و با آرامش بيشتري به خريد و داد و ستد بپردازند.

منبع: سایت معماری معاصر ایران  caoi.ir

مدیر سایت

دانش آموخته مهندسی معماری از دانشگاه تهران

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا