452339e7d065

رستوران هم هوا (امیرخان)

تهران، میدان امام حسین، خیابان مازندران، ساختمان امیر مسعود

نام: رستوران هم هوا (امیرخان)/
موقعیت: تهران، میدان امام حسین، خیابان مازندران، ساختمان امیر مسعود/
دفتر معماری: دفتر معماران پاد/
معمار مسئول: محمدیاسر موسی پور/
تیم طراحی: زهرا حاتمی، کیمیا ساری، غزل موسوی
تاریخ: ۱۴۰۰/
زیربنا: ۸۵ مترمربع/
نوع: بازسازی، رستوران/
نورپردازی: آن لایتینگ/
مدیر اجرایی: امیرحسین صادق تهرانی /
نظارت: زهرا حاتمی/
طراح ۳ بعدی: زهرا حاتمی
گرافیک: کیمیا ساری، زهرا حاتمی
ماکت: ملیکا دانش طلب
کارفرما: علی هاشمی
عکاس: پرهام تقی اف

پاندمی کرونا برخلاف جریان تاریخ نوعی هراس از فضای داخلی ایجاد کرد و به شکلی کم سابقه فضای بیرون را امن تر از فضای درون نشان داد؛ سالن انتظار بانک ها خالی شد و به جای آن پیاده روها به محل انتظار روباز تبدیل شد.
در این میان رستوران ها و کافه هایی که دارای حیاط و تراس بودند از یک مزیت رقابتی جدی برخوردار شدند. اما آیا نیروی پندمی می تواند به تولید تایپ های فضایی تازه ای بیانجامد که قطعات شهری بدون حیات و تراس را نیز از کیفیات فضای باز برخوردار نماید؟ رستوران هم هوا چنین ایده ای را در مرکز شهر تهران و در یک مغازه ۷۵ متری به آزمون گذاشته است. در این تجربه ما درون مغازه یک کوچه بن بست ایجاد کردیم که یک سمت آن فضای شیشه ای آشپزخانه قرار دارد و سمت دیگر آن محلی برای غذا خوردن در حاشیه کوچه است. این استراتژی به ما این امکان را میداد که فضای داخل را با الگوی فضای خارج طراحی کنیم و به سوی ایجاد فضایی باز برای مغازه ای حرکت کنیم که چنین قابلیتی را نداشت.

حذف مبلمان غذاخوری و استفاده از سکوهایی در تداوم با کفسازی این کوچه، گام دیگری در نزدیک شدن به این هدف یعنی خارجی سازی فضای داخلی بود. اما در نهایت فضای باز واقعی، فراتر از یک استعاره چه می توانست باشد؟ ما با حذف در و دیوار جداکننده مغازه از پیاده رو، آن را به شکلی واقعی با بیرون هم هوا کردیم و بدین ترتیب هوای شهر از خیابان مازندران به درون این کوچه بن بست تازه جریان پیدا کرد. برای تامین امنیت مغازه در هنگام تعطیلی از درهای بالارونده کرکره ای استفاده شد که در طول روز به طور کامل گشوده میشوند و اثری از خود باقی نمی گذارند. دشوارترین بخش ماجرا حل کردن مسائل آسایشی بود. در این راستا نیز ما از استراتژی های تامین آسایش در فضاهای خارجی همچون پنکه های مهپاش و گرماتاب ها بهره گرفتیم و بخش کوچکی از هوای تولید شده توسط هواساز آشپزخانه جهت حفظ فشار مثبت از انتها به محل سرو غذا دمیده میشود.

برنامه های درون رستوران یعنی غذا پختن و سروغذا بواسطه مماس شدن با لبه پیاده رو همچون تصاویری زنده به سمت شهر عرضه می شوند و متقابلا در انتهای کوچه آینه ای قرار داده شده است تا تصاویر شهر تا عمق فضا به داخل کشیده شود. رستوران هم هوا تلاش کرده است تا فرضیه ای فروتن برای آینده ارتباط معماری و شهر پساکروناست، جایی که می توان نما را به عنوان تقدیری برای میان بافت به چالش کشید و شهر و معماری را بدون واسطه در هم ذوب کرد.

منبع: سایت معماری معاصر ایران  caoi.ir

خروج از نسخه موبایل